Filters

Martijje - Zicht (17/01/21)

Recensie: Martijje - Zicht

Martijje is een Drentse zangeres, geboren in Grolloo. Na haar economiestudie deed ze de zangstudie aan het conservatorium in Groningen. Ze ontving in 2015 de Streektaalprijs voor het album ‘Evenwicht’, waarvoor ik toen ook een recensie mocht schrijven. In het kader van ‘Steun je lokale helden’ schrijf ik nu graag een recensie voor haar nieuwe album, ‘Zicht’.

Een klein half uurtje met 7 nummers waarvan ze zelf de teksten schreef. Op de hoes staat een zelfverzekerde vrouw in de natuur van ons mooie Drenthe met een strak blauwe lucht. De cd opent met ‘Deur Mien Ogen’, een ode aan Drenthe. Met een frisse insteek neemt Martijje je aan de hand en dompelt je onder in haar enthousiasme voor onze provincie. De vogels fluiten hier in de vorm van een Hammond orgel op deze stralende (lente)dag.

In april vorig jaar kwam de single ‘Nuum Mien Naom’ uit. Het noemen van iemands naam, sta daar eens bij stil. Wanneer heb je voor het laatst iemands naam genoemd die je dierbaar is, maar al een tijd niet op je radar is geweest? In het theater heeft Martijje hier nog het nodige meer over te vertellen. In haar liedjes draait Martijje de ruis van de lijn zodat de focus op ‘nu’ en ‘ons’ naar voren komt. ‘Vort Van De Wereld’ is daar een mooi voorbeeld van. Muzikaal lijkt ook nog eens alles te kloppen, met lef wordt hier een heerlijk nummer ingekleurd!

De muzikale omlijsting van de liedjes is lekker open en organisch, ik hou sowieso van die vette hammond van Sven Figee. Aan de song ‘Waorom Bin Ik Dan Hier’ zou ik tijdens liveoptreden een korte speelse tempowisseling toevoegen, zodat de focus heel even van de gedragen zang af is. Dat zou het liedje net even verder openbreken. Zoals ze dat doen in het begin van het swingende ‘Weten Wat Je Wilt’, daar zou Martijje dan weer kunnen verrassen met een stukje a capella zang!

Prachtig dat begin van ‘Zicht’, dat heel mooi ingetogen met piano begint. Dan volgt er nog een cello die de liefde in dit nummer mooi inkleurt. Het zou een kippenvelmoment kunnen zijn door dit - in tegenstelling tot de cd - bij een liveoptreden klein durven te houden.

Lekkerste nummer met band vind ik de afsluiter ‘Let Goed Op Dan Ziej De Liefde Wel’. Dat swingt als de neten! Mooi universeel nummer, dat uitgaat van het goede in de mensen en de liefde die overal is. Als je er oog voor hebt. Dat klinkt bijna als een citaat van Cornald Maas tijdens het Eurovisie Songfestival, maar ik denk dat het vooral iets zegt over hoe Martijje in het leven staat! (GJG 8,0)

Tekst: Gert Jan Gjaltema

afbeelding van Gert Jan
Gert Jan